Η ΑΝΆΣΤΑΣΗ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ ΩΣ ΣΗΜΕΙΟ ΝΙΚΗΣ ΚΑΤΑ ΤΟΥ ΘΑΝΑΤΟΥ

Η ΑΝΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ ΩΣ ΣΗΜΕΙΟ ΝΙΚΗΣ ΚΑΤΑ ΤΟΥ ΘΑΝΑΤΟΥ

 xristos anesti

Πάσχα για τους περισσότερους από μας, σημαίνει ξεκούραση και διακοπές στα χωριά ή στις πόλεις μας. Ετοιμασία γλυκών, ψήσιμο αρνιών, τσούγκρισμα αυγών. Νυχτερινή διασκέδαση, πανηγύρια και ξενύχτι. Ανθρώπινο και αναγκαίο συνάμα, αν αναλογιστεί κανείς τη δύσκολη καθημερινότητά του.

Πάσχα σημαίνει όμως και Μεγάλη Εβδομάδα, σημαίνει στροφή προς το εγώ μας και συναίσθηση των αδυναμιών και των αμαρτιών μας. Σημαίνει μετάνοια και νηστεία με σκοπό την καθαρότητα της ψυχής μας. Σημαίνει στήριξη και βοήθεια προς τον αδύναμο συνάνθρωπό μας. Πάσχα σημαίνει επίσης και επαναβίωση του λατρευτικού στοιχείου της Εκκλησίας μας, που τόσο απλόχερα μας το παρέχει αυτές τις Μέρες, με τον πιο ωραίο, απλό και κατανυκτικό τρόπο, μέσα από τα υπέροχα τροπάρια και τους ύμνους της.

Αυτή λοιπόν την ατμόσφαιρα με τη Θεολογική προσέγγιση που απαιτείται, θα προσπαθήσω να παρουσιάσω. Σας παραθέτω λοιπόν, το άρθρο του ομότιμου καθηγητή Θεολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών Π.Β. Πάσχου, για τη σημασιολογία της Μεγάλης Εβδομάδας: Καθηγητής Παντελής Πάσχος- Εισαγωγικά στη Μεγάλη Εβδομάδα

Αναμφισβήτητα όμως, πάνω από όλα Πάσχα σημαίνει Ανάσταση. Ανάσταση του Χριστού, Ανάσταση και για καθέναν από μας. Με τη Σταυρική του θυσία, που είναι η υπέρτατη εκδήλωση αγάπης του Θεού προς τον άνθρωπο και την Ανάστασή του, ο Χριστός νίκησε το θάνατο και χάρισε στον άνθρωπο Αθανασία και Αιώνια ζωή.

Αυτό ακριβώς είναι και το μήνυμα που στέλνει ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος, σε όλους μας, με τον Αναστάσιμο λόγο του.

 "Αγαπητά μου παιδιά,


Χριστός "εγήγερται" καί ο Άδης "ηχμαλώτισται". Χριστός "εγήγερται" καί ο Άδης "επικράνθη". Χριστός "εγήγερται" καί ο Άδης "συνετρίβη".

Ο Άδης στή συμβολική γλώσσα της λατρείας μας είναι τό κράτος του θανάτου, τό μεταθανάτιο δεσμωτήριο των ψυχών. Ο σύγχρονος άνθρωπος δέν πιστεύει στόν Άδη. Αφού αποπνευμάτωσε τήν φυσική καί πολιτική ιστορία του, τήν τέχνη, τήν μόρφωση, τήν ίδια του τή ζωή, έχει πλέον αποπνευματώσει καί τόν θάνατο. Ο σύγχρονος άνθρωπος δέν έχει "σκοτώσει" μόνον τόν Θεό, απονέκρωσε καί τόν θάνατο.

Κάποτε οι κοινωνίες συμπεριφέρονταν σέ ακολουθία μέ τήν πίστη στήν αθανασία της ψυχής. Οι άνθρωποι είχαν τήν απόλυτη βεβαιότητα ότι η ψυχή τους δέν θά χαθεί, θά ζει, στω καί σέ έναν στενάζοντα καί οδυρόμενο Άδη. Μά τώρα, ο σύγχρονος άνθρωπος θεωρεί ότι μέ τόν θάνατο τελειώνουν λα. Καί σμα καί ψυχή. λο καί περισσότεροι παύουν νά φέρονται προσχηματικά καί ποκριτικά καί προσχωρον νοικτά στήν νοοτροπία το "φάγωμεν, πίωμεν, αριο γάρ ποθνήσκομεν". Ατή τή γνωστή ρήσηντιμετωπίζει αστηρά τό χωρίο τς ποκαλύψεως "οδά σου τά ργα, τι νομα χεις τι ζς, καί νεκρός ε" (ποκ. 3, 1).


Γέμισε  κόσμος νεκρούς νθρώπους πού ζον περιμένοντας νά πεθάνουν. νθρώπους ποκρινόμενους τούς ετυχες μέσα πό τήν πιφανειακή καί πίπλαστη εθυμία, ἤ κάποιους πιό ελικρινες, ς πρός τήν πελπισία τους, καί γι' ατό βαθειά μελαγχολικούς. νθρώπους συμβιβασμένους μέ τή θνητότητα τς παρξής τους. κενος πού συμβιβάζεται μέ τήν πικείμενη νυπαρξία του, ετε χάνει τό νδιαφέρον του γιά τή χαρά τς ζως, ετε νάγει σέ ψιστη καί μοναδική ξία τήν εζωΐα, μή διστάζοντας νά πατήσει πί πτωμάτων γιά νά τήν ξασφαλίσει. Στή συνείδησή του λοι εμαστε πτώματα. Τά πτώματα δέν νιώθουν. Δέν πονον. ν να πτμα πατήσει να λλο πτμα δέν πάρχει βλάβη, δέν φίσταται καμία μεταβολή στόν δικο καί μάταιο τοτο κόσμο.


Χωρίς ναστημένο Χριστό δέν χει σημασία ν δης εναι παρκτός ἤ νύπαρκτος. Χωρίς ναστημένο Χριστό  κόσμος παραμένει νας σφαλιστός τάφος. Τάφος  σκοτεινός δης, τάφος καί ἡ λιόλουστη κτίση. Θαμμένες ο ψυχές, ετε μέσα στήν θνητή σάρκα, ετε ξω πό ατήν. πειδή "νέστη  Χριστός"  πέτρα το τάφου κύλισε. πειδή "νέστη  Χριστός" ὁ δης "πικράνθη, κατηργήθη, νεπαίχθη, νεκρώθη, καθρέθη, δεσμεύθη". πειδή "νέστη  Χριστός" νικήθηκε μέ θάνατο τό κράτος το θανάτου.


Μέσα σέ ναν κόσμο δικίας, σκληρότητας, κακότητας καί μισανθρωπίας κάθε συνειδητός χριστιανός παλεύει νά κρατηθεῖ πό τά κράσπεδα τν ματίων τοῦ ναστημένου Χριστο, μέχρι νά νωθε γιά πάντοτε μαζί Του στήν αώνια Ζωή. Μέ ατόν τόν τρόπο μετέχει στό μυστήριο τς Θείας Οκονομίας γιά τή σωτηρία τς νθρωπότητας.  Χριστός δέν ζητᾶ πό τόν καθένα μας νά ργαστε μέ ναν τρόπο ατιστικό καί τομικιστικό γιά τή σωτηρία του.  σωτηρία το καθενός περν μέσα πό τή σωτηρία τν λλων. Καί πολλές φορές, ν χι λες, παιτεται  δική μας σταύρωση γιά τήν σωτηρία τν λλων.


Νά χαιρόμαστε γιά τό παρκτό το συντετριμμένου δη. Νά χαιρόμαστε γιά τίς σταυρώσεις μας, τά βάσανα καί τίς δύνες μας. Γιατί λα ατά, ποτε καί ν συνέβησαν,ποτε συμβαίνουν καί ποτε καί ν συμβον, θά νήκουν στό χθές. Μετά τήν νάσταση το Χριστο τά μέλη τς κκλησίας ζομε δη στό αώνιο σήμερα, μετέχουμε στόν θρίαμβο το πνεύματός Του, γευόμαστε τή δόξα το τεθεωμένου σώματός Του. Ὁ καθένας μπορε νά πευθυνθε στόν Κύριό του καί Θεό του, τόν ησο Χριστό, μέ τά λόγια το ψαλμωδο: "Χθές συνεθαπτόμην σοι Χριστέ", σήμερα "συνεγείρομαι ναστάντι σοι". "Συνεσταυρούμην σοι χθές". Σήμερα "συνδόξασόν με Σωτήρ, ν τ βασιλεί σου".


γαπητά μου παιδιά,
Χαίρετε καί γαλλισθε τι κραταιός Ο  Κύριος καί σήμερα καί πάντοτε καί ες τούς αἰῶνες».


ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ!